reklama

Projekcia ako uhol pohľadu

Mne vadí susedova arogancia, ale manželke oveľa viac vadí uvravenosť jeho ženy. Niektorých viac vytáča drzosť politikov, ďalších nenažranosť, iných zas ich hlúposť. Ako je to možné? Jednou z možných odpovedí je mechanizmus projekcie, kedy na druhých premietame časti seba, ktoré nemáme radi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
hnev? :)
hnev? :) (zdroj: pluska.sk)

Aj tak je to vždy o nás
Stará perzská múdrosť hovorí: ak na niekoho ukazuješ (vystretým) prstom, tri také isté zohnuté prsty tvoje ruky ukazujú na teba. Alebo biblické – nevidím brvno v svojom oku, ale vyberám smietku z bratovho oka. Obidva výroky poukazujú na to isté – prechádza to naším vnútrom – pri posudzovaní a vnímaní druhých teda vidíme akoby cez priesvitku, filter, ktorý tvoria naše skúsenosti, postoje, momentálna nálada atď. A to, čoho sa to dotýka v nás, sa sa premieta (mechanizmom projekcie) na toho druhého. Z malinkého párcentimetrového filmu sa na plátno premietne pármetrový obraz – presne tak sa smietka premieta ako brvno. Na chvíľku, prosím, opomeňme tú časť, kedy to jednoducho zasahuje naše citlivé miesto – to bude asi samozrejmé, že ma hnevá prestupovanie mojich hraníc, keď mi boli dlho prestupované hranice.

To som ako Slota?
Úprimne povediac môjmu arogantnému susedovi trochu závidím. Vie byť kľudne agresívny, púšťať si hudbu o druhej v noci, nechať štekať psa na chodbe. Ja to neviem, mám všelijaké morálne zábrany a predsudky a v podstate som rád, ich mám, ale kdesi hlboko vnútri by som chcel – byť úplne sebecký, arogantný, mať voľnosť, toľko drzosti, aby som neustále nemyslel na druhých. Nehnevá ma teda jeho agresivita, ale to, koľko energie musím míňať, aby som tú svoju ovládol. Analogicky má moja manželka ťažkosti zobrať si slovo na verejnosti.Avšak to, ako to majú oni, do nich premietame, projikujeme. Možno môj sused minul dedičstvo na tom, aby dokázal presadzovať seba. A možno je jeho žena neúspešná poradkyňa v asertivite, tak sa aspoň trénuje na susedoch. 
Ako je možné, že niektorému politikovi sa tak darí, napriek tomu že je tupý ako stádo volov, a my akademickí vysokoškoláci rátame peniaze... alebo že inému prejdú priestupky z havárií a nás skasnú aj za 5 km nad povolenú rýchlosť? A ako je možné, že sa nás až tak netýkajú vraždy v správach, väčšiny mužov znásilnenia. Väčšina detí zas nechápe lúpeže, a väčšina žien tak nevybuchuje, keď ich v aute predbehnú bratislavskí idioti v odstavnom pruhu.

Pamätám si na jedného klienta, ktorý dvadsať minút nadával na svojho šéfa. Na otázku, čo mu tak na ňom prekáža, vymenoval päť vlastností, ktoré neskôr do jednej našiel aj u seba. „Ale ja s nimi bojujem! A nikdy som ich nepúšťal na ostatných ľudí!“
Prečo teda nesedím na jeho stoličke... žiada sa dopovedať.

Analogická bodka
Psychológ vytiahne Rorschachov test:
- Čo vidíte na obrázku? -
Muž otáča obrázkom dookola a potom vraví:
- To je muž a žena, ako sa milujú na posteli. -
- Veľmi zaujímavé, - vraví psychológ a vytiahne ďalšiu atramentovú škvrnu, - čo je na tomto obrázku? -
Muž sa pozrie a opäť otáča obrázok hore dolu.
- To je muž a žena, ako sa milujú na posteli. -
Psychológ to skúsi tretíkrát s treťou atramentovou škvrnou a pýta sa tú istú otázku.
Pacient na to pozerá z rôznych uhlov a opäť odpovedá:
- To je muž a žena, ako sa milujú na posteli. -
Psychológ to uzatvára:
- Test máme za sebou. Zdá sa, že ste závislý na sexe. -
- Ja? - prekvapene odpovedá pacient, - veď to vy mi ukazujete tie oplzlé obrázky! -

Roland Cagáň

Roland Cagáň

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Psychológ, psychoterapeut, Modrý anjel na polovičný úväzok, zaujíma ma človečina z akejkoľvek stránky. Chcem sa podeliť o myšlienky, ktoré mi víria hlavou, keď sa s mojimi klientmi učím byť človekom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu