reklama

Ani ten komplex menejcennosti nemám poriadny!

Keby som napísal knihu „Ako byť neúspešným“ a kniha by sa stala bestsellerom, tak som vlastne zlyhal? Keď bude neúspešná, tak som zlyhal takisto? Začarovaný kruh, z ktorého niet úniku, nekonečne dlho môžem ísť popri múre dookola a stále som vnútri.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (94)

Keď sa strach bojí sám seba

Poznáte strach z výšok, strach z ľudí, pavúkov, doktorov, otvorených priestorov. Počuli ste o panike, úzkosti, anxiete. Je to taká bežná „diagnóza“, s ktorou sa chodí k psychológovi v kinách, knižkách a vtipoch. Možno však bude pre vás prekvapujúce, že najčastejšou zložkou všetkých strachov a posledným štádiom, kde sa neliečená fóbia, úzkosť dostáva - je úzkosť z úzkosti. Nebojím sa už len ľudí, pavúkov, uzavretých priestorov, ale bojím sa toho, čo sa bude diať, keď sa do takej situácie dostanem. A každou ďalšou situáciou je ten strach posilnený. Bojím sa, či dostanem erekciu a preto ju nedostanem. A bojím sa, že sa budem báť a preto ju nedostanem určite a preto sa radšej tomu celému vyhnem. Muž sa priblíži k žene, ktorá sa mu páči, začne mu od radosti búchať srdce. Lenže srdce búcha aj od strachu, a keďže „báť sa nesmiem, aby som to nepokazil, tak sa radšej od nej oddialim.“ A tým pádom mi je z toho aj tak nanič a posilňujem tú negatívnu stranu ešte viac.
Ako však z toho kruhu von?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Terapeutka pošťaná v Tescu.

Čítal som príbeh o klientovi, ktorý mal inkontineciu močového mechúra a bál sa neudržania moču na verejnosti do takej miery, že mu to spôsobovalo panické ataky a prestal radšej vychádzať z domu vôbec. Jeho terapeutka ho raz zobrala do obchodného domu a sama sa uprostred oddelenia z hračkami počúrala. Keď to po chvíli rozdýchali, šli spolu kúpiť sukňu z výpredaju a zažili, že vlastne tá obrovská obava sú vlastne len dvaja pousmiati predavači a jeden zaskočený zákazník. To sa dá vydržať.
Podobnou metódou je katastrofický scenár, kedy hľadáme a niekedy aj robíme to, čo najhoršie sa môže stať. Čúrať som ešte v Tescu nečúral, ale už som s mojimi klientmi kričal, nedýchal či ležal odpadnutý v pracovni na zemi. Nakoniec to bolo strašne fajn si môcť trošku poležať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Kde sa dá inde báť, ako tam, kde sa bojím?

Paradoxná intencia - spočíva v tom, že si paradoxne želáme to, čoho sa najviac bojíme. Ak sa napríklad bojíme, že sa budeme potiť, predstavme si, že sa chceme potiť tak, že z nás lejú prúdy vody. Zajakaví si želajú zajakať, červenajúci sa snažia čo najviac očervenieť. Paradoxne sa im na potvoru darí opak. Traduje sa anekdota o M.H.Ericsonovi, že princíp nedirektívnej hypnózy prvýkrát objavil na kozliatku, ktoré nechcelo ísť do chlieva. Tak ho začal ťahať za chvost preč od dvierok a ono kladúc urputný odpor doň pomaly vošlo. Pri liečení sexuálnych porúch manželského je prvá vec príkaz úplnej abstinencie počas doby liečby. Po dvoch týždňoch prídu skormútení manželia, že to nevydržali a že „nech sa pán doktor nehnevá, ale že sa to nepodarilo ustrážiť a milovali sa.“ A ich doktor sa s úsmevom pýta, či im treba ešte niečo viac...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Keď robíš to isté, dostaneš to isté. Ak chceš dostať iný výsledok, musíš to začať robiť inak

Američania kvôli svojej kratšej histórií nemajú veľa prísloví. Okrem známeho „Vždy čítaj malé písmenká pri reklame“ sa mi najviac páči nadpis tohto odseku. Zdá sa to samozrejmé? Mne sa vynorí predstava, koľko ľudí vytĺklo baterku na aute opakovaným štartovaním v zime. Koľko krát skúsime zamknuté dvere, či predsa len nepovolia. A tiež kamarát, ktorý si objednával zmrzlinu v Španielsku a keď predavač jeho „orieškovú“ nerozumel, tak mu to zopakoval hlasnejšie a zreteľnejšie.
A k našej téme: Koľko krát skúšame tú istú stratégiu prekonávania trémy, ako sa dômyselne vieme vyhýbať situáciám, ktoré nám nie sú príjemné. Ako napríklad urputne sa snažíme hľadať toho správneho partnera a stále sa spálime.
A tu treba „vyjsť z kruhu“ - začať to robiť inak. Ísť napríklad o úroveň vyššie v skúšaní spôsobov. To znamená napríklad priznať si, že trému vždy mám a urobiť prednášku o tréme. Naučiť sa prežívať bolesť a hnev a uvedomiť si, prečo sú pre mňa také náročné. Alebo prestať hľadať a naučiť sa žiť sám. Paradoxne možno vtedy tréma prejde, nepríjemná situácia sa stane prirodzenou a správny partner prestane cítiť tlak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dva aforizmy

Jeden je od Woodyho Allena: Nikdy by som nechcel byť členom klubu, ktorý by ma chcel za člena.

A druhý sú slová mojej kamarátky: Dajme však pozor, či „robiť to inak“ znamená síce vyjsť z kruhu, ale chodiť ďalej okolo toho istého múru – len z vonkajšej strany.

Roland Cagáň

Roland Cagáň

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Psychológ, psychoterapeut, Modrý anjel na polovičný úväzok, zaujíma ma človečina z akejkoľvek stránky. Chcem sa podeliť o myšlienky, ktoré mi víria hlavou, keď sa s mojimi klientmi učím byť človekom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu